Jak kupić samochód w Australii.

Z jednej strony trochę nam wstyd…zdradziliśmy nasze dwu kołowe pojazdy wrzucając je do bagażnika samochodu…  ale z drugiej strony jazda ok 4tys km przez środek Australii droga płaską jak stół po bezdrożach, gdzie jedyną rozrywką jest rozjechany kangur albo kamyczek na poboczu jest trochę bez sensu…dookoła pustka, pustka, pustka. Miasta (tzn.parę budynków, stacja paliw i nic więcej) oddalone od siebie o około 100km. Przez 5tys km tylko trzy duże miasta Alice Springs, Darwin, Adelaide. Przenikający upał,  brak dostępu do wody, step, pustynia i zabójcza pustka… strasznie demotywująca pustka!! Dlatego w Darwin kupujemy samochód. Mały, ekonomiczny Holden Barina. Zrobiliśmy zapasy jedzenia, wody, zapakowaliśmy rowery i ruszyliśmy słynną Stuart Hyway nr.1 w kierunku Alice Springs. Długo zastanawialiśmy sie czy jechać głośnym, drogim, skomercjalizowanym, bogatym wybrzeżem wschodnim czy centralną Australia.  Ale jednak postawiliśmy na dzikie, pustynne i niezamieszkałe centrum. Po 3 dniach na outbacku nie żałujemy żadnej z decyzji:-)

dsc08308_resize dsc08288_resize dsc08284_resize dsc08276_resize

Info praktyczne przy zakupie auta w Australii

*w jakim celu potrzebujemy auto?
1. do przemieszczania sie
2. do mieszkania
3. do jazdy po bezdrożach

Ad1. Warto kupić małe,  ekonomiczne autko które można dostać za dobrą cenę. My trafiliśmy na Holden Barina za 2,000$. Nie dość, że w super stanie to do tego pali tyko 5,5l na 100km:-) ale niestety przy silniku 1,4 i niskim podwoziu do jazdy po  bezdrożach się nie nadaje
Ad.2 w tym przypadku aż roi się ogłoszeń backpakerskich vanów i wagonów (kombi). Sa na tyle duże, ze idealnie nadają się do spania i mieszkania. Niestety w średnim przedziale cenowym 2.000$-4.000$ takim samochodem bałabym się przejechać więcej niż 1000km. Zazwyczaj są to zajechane  trupy i rzęchy…ale jako tymczasowe mieszkanie sprawdzają się znakomicie
Ad3. Jeśli ktoś ma ochotę na nutkę adrenaliny i szaleństwa po bezdrożach musi kupić cos 4×4. Ale cena automatycznie za taka przyjemność podskakuje…i to wysoko

*Gdzie szukać?
-internet
-ogłoszenia w lokalnej gazecie
-wywieszki ogłoszeń w dużych marketach (Woolwords, Cooks, Iga, Aldi)
-hotele, hostele, campingi
-komisy samochodowe

*Jeśli wybierzemy juz nasze autko potrzebujemy następujących dokumentów do jego przerejestrowania:
-prawo jazdy międzynarodowe (jeśli takowych nie wyrobiliśmy w Polsce wystarczy udać się do najbliższego tłumacza przysięgłego, który w ciągu paru dni wystawi odpowiedni dokument uprawniający nas do prowadzenia auta w Australii. Cena 33 $)
-adres zameldowania w Australii ( w tym przypadku w najbliższym hotelu, homestayu, hostelu, campingu podczas wykupieniu noclegu poprosić o fakturę z naszymi danymi oraz pieczątką i podpisem recepcjonisty
– RWC (rego, rejestracja samochodu) warto zwrócić uwagę czy auto ma RWC i jak długo. Czasem zdarza sie, że RWC jest świeżo opłacone i podczas przerejestrowania auta nie musimy ponosić dodatkowych kosztów (oprócz podatku od zakupu 1,5% wartości auta)
Cena w NT za RWC: 6 miesięcy- 320$ 12 miesięcy- 600$

Informacje o Namiot nasz dom

Od września 2013 roku w wyprawie rowerowej dookoła Kuli Ziemskiej
Ten wpis został opublikowany w kategorii Australia i oznaczony tagami , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.